Norges institusjon for menneskerettigheter (NIM) har publisert en rapport som kartlegger befolkningens holdninger til samer og nasjonale minoriteter. Resultatene viser at kunnskapen om disse gruppene er lav, og mange rapporterer at de har lært lite om dem i skolen. Negative holdninger og opplevelser av hatprat er utbredt, særlig mot samer i Nord-Norge. NIM etterlyser flere tiltak for å øke bevisstheten og bekjempe diskriminering, inkludert et kunnskapsløft.
I denne rapporten presenteres det funn fra en omfattende spørreundersøkelse om befolkningens holdninger til samer og nasjonale minoriteter.
Vi håper at denne rapporten vil bidra til å løfte befolkningens kunnskap om samer og nasjonale minoriteter og beskytte disse gruppene mot diskriminering og hatprat. Det er alles ansvar, på alle samfunnsnivå, siner NIMs direktør Adele Matheson Mestad.
For å gi de beste opplevelsene bruker vi teknologier som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Å samtykke til disse teknologiene vil tillate oss å behandle data som nettleseratferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Å ikke samtykke eller trekke tilbake dette kan ha negativ innvirkning på hvordan nettsiden fungerer for deg.
Funksjonell
Alltid aktiv
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å kunne bruke en spesifikk tjeneste som er eksplisitt etterspurt av abonnenten eller brukeren, eller kun for elektronisk kommunikasjon.
Preferanser
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Lagring av data eller tilgang benyttes kun til statistikk.Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame eller for å spore brukeren på en nettside (eller over flere nettsider) for lignende markedsføringsformål.
Er sitasjonen kritisk og du har behov for øyeblikkelig hjelp? I slike tilfeller skal nødtjenestene benyttes, fortrinnsvis medisinsk nødhjelp og/eller Politi. Disse kan bistå deg slik at du får nødvendig bistand 24 timer i døgnet – året rundt.